Rapport: En undersøgelse og rapport om udvikling af netvenlige tekstformer med eyetracking testing
‘Eyetrack 3F’ er den første store, offentliggjorte danske eyetrack-undersøgelse af danske læsemønstre på nettet.
Den danske undersøgelse bekræfter de generelle læsemønstre blandt netbrugere, som er blevet påvist i flere amerikanske undersøgelser.
Undersøgelsen giver derudover en lang række bemærkelsesværdige indsigter, som gør os klogere på, hvordan tekster og indhold skal organiseres og formuleres til digitale platforme.
Rent umiddelbart førte eyetrack-rapporten til grundlæggende ændringer i skrivestilen til 3F’s hjemmeside, blandt journalister og informationsmedarbejdere i 3F.
‘Eyetrack 3F-undersøgelsen omfattede 20 testpersoner, heraf 17 3F-medlemmer og en kontrolgruppe på tre journalister uden tilknytning til fagforbundet.
Se videoer fra Eyetrack 3F
- Eyetrack – “svag læser”
- Pløjelæsning af mur af tekst
- Læsning af nyhed i F-mønster
- Hurtig scanlæsning af struktureret tekst
- Ekstremt midterfokus hos bruger
Undersøgelsen blev til i et samarbejde mellem 3F og Update med
- konsulent Nils Ulrik Pedersen, Siteways, initiativtager, projektleder og rapportforfatter
- lektor Hakon Lund, Det informationsvidenskabelige Akademi, Københavns Universitet, eyetrack-teknisk projektleder
- webredaktør Susanne Fasting, 3F, organisatorisk projektleder
Læs rapporten ‘Eyetrack 3F’. Sådan læsere 3F’ere på nettet.
- Udgiver: Update og 3F
- Udgivelse: Marts 2009
- Testledelse: Haakon Lund
- Rapportforfatter: Nils Ulrik Pedersen
- Øvrig projektgruppe: Susanne Fasting, Henrik Lilholt, Peter From Jacobsen
- Design og layout: Lau Mattesen, Fagbladet / 3F Kommunikation
- Download som pdf: Rapport ‘Eyetrack 3F’, 2009, pdf, 4,7 Mb
- Læs på ISSUU: Klik nedenfor