• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Skriveskabeloner.dk - skriv når du skriver

  • Informationsskabeloner
  • Nyhedsskabeloner
  • Brandingskabeloner
  • Resultatskabeloner
  • Supportskabeloner
  • Segmentskabeloner
Du er her: Forside / Nyhedsskabeloner / Casestory

Casestory

Skriveskabelon for eksempelfortælling med en person i centrum

Skabelon for en fortælling, hvor det beskrevne repræsenterer et konkret, specifikt eksempel på et generelt fænomen. En case sætter ansigt på et emne eller problem og gør det konkret, nærværende, interessant og begribeligt.

NavnKategoriFormål
CasestoryNyhedsskabelonNyhedsformidling
VolumenLæsetidBeskrivelse
6 -12 afsnit med ialt cirka 1.000 - 2.000 tegn inklusiv mellemrum1-3 minutterSætter ansigt på en større fænomen og forklarer og formidler indsigt i fænomenet via en person, som lever i fænomenet, typisk som enten "offer"eller "helt"
Intro

Du kender casestories fra ugeblade og TV: Manden, der tre gange har overlevet kræft. Kvinden, som efter 40 år alene finder kærligheden. Pigen som kæmper med spiseforstyrrelser, men nu har fået fred med sin krop …

Casestories bliver slugt af læserne og seerne, fordi de har et menneske i centrum, som vi af forskellige grunde interesserer os for, og som vi i mange tilfælde kan identificere os med.

Casestory er en effektiv skabelon du kan bruge til at fange læseres opmærksomhed og introducere, vise og forklare fænomener og aktiviteter, som er nye eller helt eller delvis ukendte eller uforståelige for læserne.

Indholdsmæssig opbygning

Indholdsmæssigt tager en casestory udgangspunkt i en konkret person.

Casestoryens hovedperson er nøglen til at formidle information og budskab.

Casestory bruger en person, som er let at få læsere til at interessere sig for, til at forklare et større, generelt og mere abstrakt fænomen, som det i sig selv er svært at få læsere til at interessere sig for.

En case formidler forståelse af “det store” via “det små”. Det “store” kan være en problemstilling, aktivitet eller et fænomen. Det “små” er typisk en person, som på en eller anden måde er relateret til eller involveret i fænomenet. Helt firkantet kan det være som “offer” eller som “helt”. Begge tilgange er effektive til at skabe identifikation og interesse for fænomenet.

Skabelonens styrker 

Casestory repræsenterer afprøvet og effektiv formidling via personer og deres fortællinger. En case sætter et ansigt på et emne eller problem og gør det konkret, nærværende og begribeligt

Skribentens udfordring

Som skribent kan du med denne skabelon fokusere al din opmærksomhed og energi på den virkelige udfordring:

Som skribent kan du fokusere din opmærksomhed på:

  • Finde gode personer og eksempler, der kan danne grundlag for en “story”
  • Vise og formidle personen og dennes fortælling på en overbevisende måde
Tip
  • Find egnede personer til casestories ved at spørge dig omkring eller researche på nettet
  • Vær åben over for personen om, at en casestory er personlig og nogle gange går tæt på
Master for skriveskabelon Casestory
Eksempler

Ea og Leif blev viet i uldtrøjer og gummistøvler efter juletræsfældning

Se også
Se også
  • Andre nyhedsskabeloner

Kontakt Skriveskabeloner.dk hvis du har spørgsmål om skabelonen eller ønsker information om, hvordan du kan indarbejde denne skabelon i din organisation eller virksomheds skriveprocesser. Vi er også behjælpelige med teknisk ekspertice, hvis du ønsker at indarbejde skabelonen med blueprint, master eller template.

Primary Sidebar

Nyeste indlæg i bloggen

  • Interview: Teamleder for Udenrigsministeriets rejsevejledninger: Klar kommunikation i skabelon får håndfaste budskaber ud 10. marts 2023
  • 5 kendetegn, der er fælles for tekster, der skrives med skabeloner 23. februar 2023
  • Interview: EB-journalist bag ny Holger-skabelon: Den indkapsler noget alment dramatisk i sport, som alle kan forholde sig til 23. februar 2023
  • Hvorfor er der vild forskel på, hvordan man skriver en tekst? Eksempel: Rejsevejledning 17. februar 2023
  • Interview: Stifter af TextGuru, første danske AI-skriveassistent: Skabeloner er til en tekst, hvad mørtel er til en væg 17. februar 2023

Footer

Skriveskabeloner.dk

Vores mål er at gøre skrivearbejde enkelt, så du kan fokusere al din opmærksomhed på at forstå og formidle en stadig mere indviklet verden.

  • Se introduktionen
  • Læs om vores mission
  • Forstå Princip 16
  • Skriv når du skriver

 

Se også: Brochure * Artikler * Bøger * Kurser * Foredrag * Nyhedsbrev * Om * Kontakt

Nyeste indlæg i bloggen

  • Interview: Teamleder for Udenrigsministeriets rejsevejledninger: Klar kommunikation i skabelon får håndfaste budskaber ud 10. marts 2023
  • 5 kendetegn, der er fælles for tekster, der skrives med skabeloner 23. februar 2023
  • Interview: EB-journalist bag ny Holger-skabelon: Den indkapsler noget alment dramatisk i sport, som alle kan forholde sig til 23. februar 2023
  • Hvorfor er der vild forskel på, hvordan man skriver en tekst? Eksempel: Rejsevejledning 17. februar 2023
  • Interview: Stifter af TextGuru, første danske AI-skriveassistent: Skabeloner er til en tekst, hvad mørtel er til en væg 17. februar 2023
  • Hvad er problemet, som vi prøver at løse med skriveskabeloner? 12. februar 2023
  • Ny skriveskabelon: Topic – for et stort og indviklet emne 29. januar 2023
  • Ny sportsskabelon for efter-kamp-vurdering og analyse 19. januar 2023
  • Gør skriveskabeloner en forskel? Eksempel: Fakta og myter 13. januar 2023
  • Semaform giver et nyt bud på en tidssvarende og troværdig nyhedsmodel 22. december 2022

Søg

Kategorier

  • Betydning af skriveskabeloner (5)
  • Bøger (5)
  • Brandingskabeloner (1)
  • Definition af skriveskabeloner (7)
  • Fagskabeloner (1)
  • Fordele ved skriveskabeloner (1)
  • Formål med skriveskabeloner (7)
  • Fremgangsmåde med skriveskabeloner (3)
  • Informationsskabeloner (3)
  • Interview (3)
  • Kirke (6)
  • Nyhedsskabeloner (3)
  • Om skriveskabeloner (8)
  • Skrivestil (1)
  • Sportsskabeloner (2)
  • Udvikling af skriveskabeloner (5)

All Rights Reserved © 2019-2023 Skriveskabeloner.dk | Skriv når du skriver | +45 4088 4758 | Log in