Jeg ved jo ikke, om du også oplever det sådan, men mange steder er situationen den, at det flyver om ørerne på medarbejdere med dokumenter, der har som angiveligt formål at støtte og regulere skrivearbejde.
Du genkender sikkert den slags papirer, hvoraf i flæng kan nævnes:
- Skriveretningslinjer
- Skrivemanualer
- Procedurer for at skrive
- Skriveguidelines
- Hjælpeark
- Tjeklister
- Tekniske krav
- SEO-krav
- Brugerundersøgelser
- Brugervenlighedsregler
- Ekspertevalueringer
- Statistikrapporter
- Personaer
- Heuristiske principper
- Skrivepolitikker
- Kommunikationsstrategier
- Social media strategier
- Digitale strategier
- Forretningsstrategier
Dokumenter skyder op som paddehatte, og papirmængden omkring skriveprocesser er lige så stille vokset til at være overvældende.
Skriveskabeloner forholder sig kritisk til en omsiggribende regelstyring af skriveprocesser, som er i gang med at opbygge et regulært bureaukrati.
Den administrative byrde, som manualer og politikker lægger på de involverede, herunder ikke mindst de skrivende, må ikke undervurderes. I det omfang skriveretningslinjer, rapporter og strategier læses, medvirker de til at aflede skrivende medarbejdere fra deres opgaver, og mere overordnet undergraver og svækker de organisationers operative fokus.
Skriveskabeloner er med på tanken om, at skrivende medarbejdere skal støttes og vejledes i deres arbejde, men erstatter detail- og paragraf-regulering med et værktøj, hvor en organisations instrukser og mål bliver gjort nærværende og praktiske i form af konkrete arbejdspunkter.
Er du interesseret i at vide mere om skriveskabeloner? Book et møde og lad os tage en snak om, hvordan vi sammen kan udvikle fremtidens skriveproces!
Skriv et svar