• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Skriveskabeloner.dk - skriv når du skriver

  • Informationsskabeloner
  • Nyhedsskabeloner
  • Brandingskabeloner
  • Resultatskabeloner
  • Supportskabeloner
  • Segmentskabeloner
Du er her: Forside / Brandingskabeloner / Fakta&myter

Fakta&myter

Skabelon til at skille fup og fakta


Brug skabelonen til at vise læserne, hvad der er sandt og falsk og op og ned i aktuelle emner


NavnKategoriFormål
Fakta&myterIndbliksskabelonAfklaring af sand og falsk information
VolumenLæsetidBeskrivelse
1.000-2.000 tegn inklusiv mellemrum.2-4 minutterEn enkel skabelon til klart at skelne mellem fakta og fup. Særlig effektiv til at tacke og på-plads-sætte omdiskuterede emner.
Artikler
  • Gør skriveskabeloner en forskel? Eksempel Fakta og myter
Intro

Brug skabelonen til at rokke ved forkerte forestillinger og antagelser om vigtige emner.

Mange vil mene, at vi lever i en oplyst tid, hvor fakta og sandhed bestemmer vores virkelighedsopfattelse, men i mange tilfælde hviler vores fælles, vedtagne referenceramme på et spinkelt og nogle gange direkte forkert grundlag.

Du kan bruge skabelonen til at dissekere et emne og sætte fakta effektivt på plads.

Skabelonen er også et redskab til at gennemhulle falske opfattelser og forestillinger om din organisation eller om emner og problemstillinger, der er vigtige for organisationen.

Bemærk at skabelonen har underholdningsværdi og med fordel kan bruges på populærstof.

Formel opbygning

Simpel opbygning med to gange harmonika, den første med fakta og den anden med gendrivelse af fup:

  • Harmonika med fakta
  • Harmonika med gendrivning af falske påstande
Indholdsmæssig opbygning

Begge harmonikabokse er indholdsmæssigt formuleret med dialog:

  • Fakta formuleret som spørgsmål-svar
  • Myter formuleret som påstand-gendrivelse
Anvendelse

Brug skabelonen til at udrede og præsentere fup og fakta om organisationer, virksomheder, myndigheder, personer, aktuelle og tidsløse emner og problemstillinger.

Skabelonen er effektiv i forhold til emner, som er kontroversielle, og hvor der er behov for, at der bliver skåret igennem med autoritet.

Skabelonen kan bruges på alt slags materiale, fra seriøst økonomisk eller politisk stof, klima og klodens overlevelse i den ene ende af registret til underholdnings- og celebritystof i den anden.

Eksempler på brug af skabelonen:

  • Fakta og myter om veganisme
  • Fakta og myter om klimaforandringer
  • Fakta og myter om elbiler
  • Fakta og myter om plast
  • Fakta og myter om skat
  • Fakta og myter om ulve i Danmark
  • Fakta og myter om løbetræning
  • Fakta og myter om vinderchancer, når du better
  • Fakta og myter om kongehuset
  • Fakta og myter om Marylin Monroe
  • Fakta og myter om Justin Bieber
Skabelonens styrker 
  • Sætter fakta på plads. Skabelonen er effektiv til at påvise fakta, samtidig med at den gendriver falske påstande
  • Overskuelig, tilgængelig og populær form. Skabelonen præsenterer væsentlige fakta og gængse myter i overskuelig form, samtidig med at det er let for læsere at dykke ned i stoffet og få mere at videre
  • Engagerende. Skabelonen engagerer læsere ved at formulere informa-tioner i iscenesat konversation med spørgsmål og svar (for fakta) og påstand og gendrivelse (for myter)

Skabelonen bruger harmonika, hvilket bidrager til at give et godt overblik over teksten.

Din udfordring

Opgaven med at bestemme tekstens opbygning, udtryk og generelle indhold klares af skabelonen. Din udfordring er det specifikke indhold.

Som skribent kan du med denne skabelon fokusere al din opmærksomhed og energi på den virkelige udfordring:

  • Emnevalg – at vælge et relevant emne for skabelonen – emnet skal være omdiskuteret og interessant for mange.
  • Formulering – formuleringerne af spørgsmål, påstande og svar skal have kant.
  • Research – at finde, prioritere og formulere informationer, der er centrale og som repræsenterer og dokumenterer fakta
  • Dokumentation – svar og gendrivelser skal være præcise, koncise og veldokumenterede for at være overbevisende.
Skriveskabelonens effekt


Master for brandingskabelon Fakta&myter
Eksempler
EksempelEksempelEksempel

Klik på eksempel for at se i stor størrelse.

Se og afprøv eksempel skovbørnehaver live

Se og afprøv eksempel friskoler live

Se og afprøv eksempel Folkekirken live

Se også
  • Andre brandingskabeloner

Kontakt Skriveskabeloner.dk hvis du har spørgsmål om skabelonen eller ønsker information om, hvordan du kan indarbejde denne skabelon i din organisation eller virksomheds skriveprocesser og kommunikation. Vi er også behjælpelige med teknisk ekspertice, hvis du ønsker at indarbejde skabelonen i dit content management system.

Primary Sidebar

Nyeste indlæg i bloggen

  • Interview: Teamleder for Udenrigsministeriets rejsevejledninger: Klar kommunikation i skabelon får håndfaste budskaber ud 10. marts 2023
  • 5 kendetegn, der er fælles for tekster, der skrives med skabeloner 23. februar 2023
  • Interview: EB-journalist bag ny Holger-skabelon: Den indkapsler noget alment dramatisk i sport, som alle kan forholde sig til 23. februar 2023
  • Hvorfor er der vild forskel på, hvordan man skriver en tekst? Eksempel: Rejsevejledning 17. februar 2023
  • Interview: Stifter af TextGuru, første danske AI-skriveassistent: Skabeloner er til en tekst, hvad mørtel er til en væg 17. februar 2023

Footer

Skriveskabeloner.dk

Vores mål er at gøre skrivearbejde enkelt, så du kan fokusere al din opmærksomhed på at forstå og formidle en stadig mere indviklet verden.

  • Se introduktionen
  • Læs om vores mission
  • Forstå Princip 16
  • Skriv når du skriver

 

Se også: Brochure * Artikler * Bøger * Kurser * Foredrag * Nyhedsbrev * Om * Kontakt

Nyeste indlæg i bloggen

  • Interview: Teamleder for Udenrigsministeriets rejsevejledninger: Klar kommunikation i skabelon får håndfaste budskaber ud 10. marts 2023
  • 5 kendetegn, der er fælles for tekster, der skrives med skabeloner 23. februar 2023
  • Interview: EB-journalist bag ny Holger-skabelon: Den indkapsler noget alment dramatisk i sport, som alle kan forholde sig til 23. februar 2023
  • Hvorfor er der vild forskel på, hvordan man skriver en tekst? Eksempel: Rejsevejledning 17. februar 2023
  • Interview: Stifter af TextGuru, første danske AI-skriveassistent: Skabeloner er til en tekst, hvad mørtel er til en væg 17. februar 2023
  • Hvad er problemet, som vi prøver at løse med skriveskabeloner? 12. februar 2023
  • Ny skriveskabelon: Topic – for et stort og indviklet emne 29. januar 2023
  • Ny sportsskabelon for efter-kamp-vurdering og analyse 19. januar 2023
  • Gør skriveskabeloner en forskel? Eksempel: Fakta og myter 13. januar 2023
  • Semaform giver et nyt bud på en tidssvarende og troværdig nyhedsmodel 22. december 2022

Søg

Kategorier

  • Betydning af skriveskabeloner (5)
  • Bøger (5)
  • Brandingskabeloner (1)
  • Definition af skriveskabeloner (7)
  • Fagskabeloner (1)
  • Fordele ved skriveskabeloner (1)
  • Formål med skriveskabeloner (7)
  • Fremgangsmåde med skriveskabeloner (3)
  • Informationsskabeloner (3)
  • Interview (3)
  • Kirke (6)
  • Nyhedsskabeloner (3)
  • Om skriveskabeloner (8)
  • Skrivestil (1)
  • Sportsskabeloner (2)
  • Udvikling af skriveskabeloner (5)

All Rights Reserved © 2019-2023 Skriveskabeloner.dk | Skriv når du skriver | +45 4088 4758 | Log in