Skabelon til at skille fup og fakta

Brug skabelonen til at vise læserne, hvad der er sandt og falsk og op og ned i aktuelle emner
Navn | Kategori | Formål |
---|---|---|
Fakta&myter | Indbliksskabelon | Afklaring af sand og falsk information |
Volumen | Læsetid | Beskrivelse |
---|---|---|
1.000-2.000 tegn inklusiv mellemrum. | 2-4 minutter | En enkel skabelon til klart at skelne mellem fakta og fup. Særlig effektiv til at tacke og på-plads-sætte omdiskuterede emner. |
Artikler
Intro
Brug skabelonen til at rokke ved forkerte forestillinger og antagelser om vigtige emner.
Mange vil mene, at vi lever i en oplyst tid, hvor fakta og sandhed bestemmer vores virkelighedsopfattelse, men i mange tilfælde hviler vores fælles, vedtagne referenceramme på et spinkelt og nogle gange direkte forkert grundlag.
Du kan bruge skabelonen til at dissekere et emne og sætte fakta effektivt på plads.
Skabelonen er også et redskab til at gennemhulle falske opfattelser og forestillinger om din organisation eller om emner og problemstillinger, der er vigtige for organisationen.
Bemærk at skabelonen har underholdningsværdi og med fordel kan bruges på populærstof.
Formel opbygning
Simpel opbygning med to gange harmonika, den første med fakta og den anden med gendrivelse af fup:
- Harmonika med fakta
- Harmonika med gendrivning af falske påstande
Indholdsmæssig opbygning
Begge harmonikabokse er indholdsmæssigt formuleret med dialog:
- Fakta formuleret som spørgsmål-svar
- Myter formuleret som påstand-gendrivelse
Anvendelse
Brug skabelonen til at udrede og præsentere fup og fakta om organisationer, virksomheder, myndigheder, personer, aktuelle og tidsløse emner og problemstillinger.
Skabelonen er effektiv i forhold til emner, som er kontroversielle, og hvor der er behov for, at der bliver skåret igennem med autoritet.
Skabelonen kan bruges på alt slags materiale, fra seriøst økonomisk eller politisk stof, klima og klodens overlevelse i den ene ende af registret til underholdnings- og celebritystof i den anden.
Eksempler på brug af skabelonen:
- Fakta og myter om veganisme
- Fakta og myter om klimaforandringer
- Fakta og myter om elbiler
- Fakta og myter om plast
- Fakta og myter om skat
- Fakta og myter om ulve i Danmark
- Fakta og myter om løbetræning
- Fakta og myter om vinderchancer, når du better
- Fakta og myter om kongehuset
- Fakta og myter om Marylin Monroe
- Fakta og myter om Justin Bieber
Skabelonens styrker
- Sætter fakta på plads. Skabelonen er effektiv til at påvise fakta, samtidig med at den gendriver falske påstande
- Overskuelig, tilgængelig og populær form. Skabelonen præsenterer væsentlige fakta og gængse myter i overskuelig form, samtidig med at det er let for læsere at dykke ned i stoffet og få mere at videre
- Engagerende. Skabelonen engagerer læsere ved at formulere informa-tioner i iscenesat konversation med spørgsmål og svar (for fakta) og påstand og gendrivelse (for myter)
Skabelonen bruger harmonika, hvilket bidrager til at give et godt overblik over teksten.
Din udfordring
Opgaven med at bestemme tekstens opbygning, udtryk og generelle indhold klares af skabelonen. Din udfordring er det specifikke indhold.
Som skribent kan du med denne skabelon fokusere al din opmærksomhed og energi på den virkelige udfordring:
- Emnevalg – at vælge et relevant emne for skabelonen – emnet skal være omdiskuteret og interessant for mange.
- Formulering – formuleringerne af spørgsmål, påstande og svar skal have kant.
- Research – at finde, prioritere og formulere informationer, der er centrale og som repræsenterer og dokumenterer fakta
- Dokumentation – svar og gendrivelser skal være præcise, koncise og veldokumenterede for at være overbevisende.
Skriveskabelonens effekt
Master for brandingskabelon Fakta&myter
Eksempler
Eksempel | Eksempel | Eksempel |
---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() |
Klik på eksempel for at se i stor størrelse.
Se og afprøv eksempel skovbørnehaver live
Se og afprøv eksempel friskoler live
Se og afprøv eksempel Folkekirken live
Se også
- Andre brandingskabeloner
Kontakt Skriveskabeloner.dk hvis du har spørgsmål om skabelonen eller ønsker information om, hvordan du kan indarbejde denne skabelon i din organisation eller virksomheds skriveprocesser og kommunikation. Vi er også behjælpelige med teknisk ekspertice, hvis du ønsker at indarbejde skabelonen i dit content management system.
