• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Skriveskabeloner.dk - skriv når du skriver

  • Informationsskabeloner
  • Nyhedsskabeloner
  • Brandingskabeloner
  • Resultatskabeloner
  • Supportskabeloner
  • Segmentskabeloner
Du er her: Forside / Brandingskabeloner / Tal

Tal

Skabelon for tekster opbygget omkring et tal

Når en tekst har et tal, der kvantificerer teksten, gør det teksten og dens informationer attraktive for et stort publikum


NavnKategoriFormål
Tal BrandingskabelonForståelse af og indsigt i en organisations væsen og aktiviteter
VolumenLæsetidBeskrivelse
X antal punkter eller emner i teksten, opstillet i liste, med X bestemt af tekstens organiserende tal1-2 minutterBrandingskabelon med stærk læserappel grundet talfaktorens kombinerede informative kvalitet og teasereffekt
Intro

En talskabelon beskriver et antal emner, ting, objekter, forhold, eller problemstillinger, som har noget tilfælles, og hvor hvert emne udgør et punkt i teksten.

Talskabelonen har et tal som organiserende princip. Det organiserende tal fremgår af overskriften. Taltekster er genkendelige ved, at de altid har et tal i overskriften.

Tal er en af de skriveskabeloner, som “leger” informationer – indbefattet tung og seriøs viden – ind hos læserne, fordi den tillader informationer at blive formidlet i en form, som er let, hurtig og uhøjtidelig

Formel opbygning

Talskabelonens opbygning er simpel. Skabelonen er opbygget som en liste med et antal punkter. Antallet af punkt eller emner i teksten bestemmes af det tal, som er tekstens omdrejningspunkt, og som fremgår af overskriften.

  • Emne 1
  • Emne 2
  • Emne 3
  • … og så videre

Antallet af punkter eller emner bestemmes af dig. Normalt vil antallet af emner være et ulige tal og under ti, men det er også muligt at skrive taltekster med store skæve tal, fx 37 eller 63, eller store runde tal, fx 20 eller 100.

Indholdsmæssig opbygning

Talskabelonen er effektiv i forhold til at få folk til at læse, af to tilsyneladende modstridende grunde, nemlig at skabelonen på den ene side leverer forhåndsinformation om teksten (ved at kvantificere den), samtidig med at den på den anden side tilbageholder information om teksten (ved ikke at give information om, hvad hvert enkelt punkt specifikt omhandler, altså ved at tease):

  • Forhåndsinformation – tekstens tal, som altid fremgår af overskriften, indstiller læserforventninger ved at give læsere en forestilling om, hvor kort eller lang teksten er
  • Tilbageholdt information – overskriften nævner et tal om noget, som antydes (“teases”), men som forbliver ukendt for læsere, indtil de læser teksten. En teaser har til formål at vække opmærksomhed og skabe nysgerrighed ved at udelade oplysninger
Hovedoverskrift

Brug taloverskrift – Læs mere

Anvendelse

Talskabelonen har vide anvendelsesmuligheder. Den bruges til at skrive tekster om alle mulige emner, dog under den afgørende forudsætning, at emnet og teksten kan organiseres og beskrives ud fra et tal. Dette giver muligheder for at skrive let og populært om komplekse emner, som ellers er svære at skrive og skabe interesse om.

Skabelonens styrker 

Talskabelonen er en ægte læsermagnet. Den kvantificering af teksten, som det organiserende tal repræsenterer, øver stærk tiltrækning på læsere. Næsten uanset hvad du vælger at skrive om, vil tekster have tendens til at få flere læsere end normalt, hvis du skriver dem i talskabelonens form.

Skribentens udfordring
  • At tænke kreativt og prøve at se mønstre, forbindelser og muligheder i stof og problemstilinger, som du gerne vil formidle, men som du erfaringsmæssigt har svært ved at give form med traditionelle tekstformater. Talskabelonen kan være dit svar på denne udfordring
Tip
  • Brug ulige tal fremfor lige tal. Ulige tal er af en eller anden grund mere attraktive at bruge
  • Ulige tal under 10 er de mest anvendte tal til taltekster
  • Ultimativt er det naturligvis dit materiale, der bestemmer antallet af punkter i teksten
  • Taltekster kan godt omhandle store tal, fx 37 eller 85, men så må du gruppere emnerne, ellers bliver teksten for lang
  • Store runde tal, fx 20, 50 eller 100, har også stor tiltrækningskraft
Succeskriterier

En taltekst er en succes, når den

  • Angiver og kvantificerer mængden af indhold i en tekst med et tal
  • Har tallet i overskriften og gør tallet til organiserende princip for teksten
  • Trækker tråde og viser sammenhænge på måder, som overrrasker læserne
  • Formidler vigtig viden og indsigt på en letlæselig måde
Master for skriveskabelon Tal
Eksempler

10 fakta om Biblen, der vil overraske dig – Se teksten live

5 ting du aldrig må sige til lønsamtalen – Finansforbundet – Se teksten live

Se5 ting også
Se også
  • Andre brandingskabeloner

Kontakt Skriveskabeloner.dk hvis du har spørgsmål om skabelonen eller ønsker information om, hvordan du kan indarbejde denne skabelon i din organisation eller virksomheds skriveprocesser. Vi er også behjælpelige med teknisk ekspertice, hvis du ønsker at indarbejde skabelonen med blueprint, master eller template.

Primary Sidebar

Nyeste indlæg i bloggen

  • Interview: Teamleder for Udenrigsministeriets rejsevejledninger: Klar kommunikation i skabelon får håndfaste budskaber ud 10. marts 2023
  • 5 kendetegn, der er fælles for tekster, der skrives med skabeloner 23. februar 2023
  • Interview: EB-journalist bag ny Holger-skabelon: Den indkapsler noget alment dramatisk i sport, som alle kan forholde sig til 23. februar 2023
  • Hvorfor er der vild forskel på, hvordan man skriver en tekst? Eksempel: Rejsevejledning 17. februar 2023
  • Interview: Stifter af TextGuru, første danske AI-skriveassistent: Skabeloner er til en tekst, hvad mørtel er til en væg 17. februar 2023

Footer

Skriveskabeloner.dk

Vores mål er at gøre skrivearbejde enkelt, så du kan fokusere al din opmærksomhed på at forstå og formidle en stadig mere indviklet verden.

  • Se introduktionen
  • Læs om vores mission
  • Forstå Princip 16
  • Skriv når du skriver

 

Se også: Brochure * Artikler * Bøger * Kurser * Foredrag * Nyhedsbrev * Om * Kontakt

Nyeste indlæg i bloggen

  • Interview: Teamleder for Udenrigsministeriets rejsevejledninger: Klar kommunikation i skabelon får håndfaste budskaber ud 10. marts 2023
  • 5 kendetegn, der er fælles for tekster, der skrives med skabeloner 23. februar 2023
  • Interview: EB-journalist bag ny Holger-skabelon: Den indkapsler noget alment dramatisk i sport, som alle kan forholde sig til 23. februar 2023
  • Hvorfor er der vild forskel på, hvordan man skriver en tekst? Eksempel: Rejsevejledning 17. februar 2023
  • Interview: Stifter af TextGuru, første danske AI-skriveassistent: Skabeloner er til en tekst, hvad mørtel er til en væg 17. februar 2023
  • Hvad er problemet, som vi prøver at løse med skriveskabeloner? 12. februar 2023
  • Ny skriveskabelon: Topic – for et stort og indviklet emne 29. januar 2023
  • Ny sportsskabelon for efter-kamp-vurdering og analyse 19. januar 2023
  • Gør skriveskabeloner en forskel? Eksempel: Fakta og myter 13. januar 2023
  • Semaform giver et nyt bud på en tidssvarende og troværdig nyhedsmodel 22. december 2022

Søg

Kategorier

  • Betydning af skriveskabeloner (5)
  • Bøger (5)
  • Brandingskabeloner (1)
  • Definition af skriveskabeloner (7)
  • Fagskabeloner (1)
  • Fordele ved skriveskabeloner (1)
  • Formål med skriveskabeloner (7)
  • Fremgangsmåde med skriveskabeloner (3)
  • Informationsskabeloner (3)
  • Interview (3)
  • Kirke (6)
  • Nyhedsskabeloner (3)
  • Om skriveskabeloner (8)
  • Skrivestil (1)
  • Sportsskabeloner (2)
  • Udvikling af skriveskabeloner (5)

All Rights Reserved © 2019-2023 Skriveskabeloner.dk | Skriv når du skriver | +45 4088 4758 | Log in