Skriveskabeloner for hovedoverskrifter
Skabeloner for den øverste, største og vigtigste overskrift i en tekst
Generel intro til hovedoverskrifter
Skabeloner for informationsoverskrifter
Emne informationsoverskrift | Emne-i-kontekst informationsoverskrift | Kommando informationsoverskrift |
Spørgsmål informationsoverskrift | Du informationsoverskrift |
Skabeloner for nyhedsoverskrifter
Klassisk nyhedsoverskrift | X-lang nyhedsoverskrift | Kolon nyhedsoverskrift |
Teaser nyhedsoverskrift | Detalje nyhedsoverskrift | Du nyhedsoverskrift |
Metafor nyhedsoverskrift | Målgruppe nyhedsoverskrift |
Skabeloner for indblikssoverskrifter
Tal indbliksoverskrift | Sådan indbliksoverskrift | Derfor indbliksoverskrift |
Skabeloner for resultatsoverskrifter
Fordel resultatoverskrift | Målgruppe resultatoverskrift | Følelse resultatoverskrift |
X-lang resultatoverskrift |
Intro til hovedoverskrifter
En hovedoverskrift er den øverste, største og vigtigste overskrift for en tekst. Den har prominens ved, at den står først (placering) og er størst (skriftstørrelse).
Formålet med hovedoverskrifter er at tilbyde forhåndsinformation.
Folk er mere tilbøjelige til at begynde at læse, når de via en forsmag (hovedoverskriften) er informerede om teksten. Forinformation gælder både tekstens indhold, formål og type. Det er argument for at gøre hovedoverskrifter lange, beskrivende og ensartede for samme typer af tekster.
Funktion
En hovedoverskrift udtrykker en teksts essens, afstikker dens grænser og definerer dens helhed.
En hovedoverskrifts opgave er at fremføre det stærkest mulige argument for (at begynde) at læse.
Hovedoverskriften skal præsentere tekstens vigtigste information eller budskab “in a nutshell”, altså i præcis, koncis form.
Betydning
Hovedoverskrifter er den første del af en tekst, læsere ser, og den eneste del af teksten, som har en chance for at blive set af alle læserne.
Hovedoverskriften er derfor det vigtigste enkeltelement i tekster.
Som et element, der ses af mange læsere, er hovedoverskriften dit primære værktøj til at tiltrække læsere. Af samme grund er det værd at bruge lang tid på for at skrive en god og effektiv hovedoverskrift. Hvis du fx bruger en time på at skrive en tekst, så brug mindst 15 minutter på overskriften.
Regel
Hovedoverskrifters simple regel er, at de skal kunne læses og forstås uden at læse teksten.
Overskriften skal kunne “stå alene” og være meningsfuld i sig selv, uden at det er nødvendigt at læse den omgivende tekst.
Der skal være et komplet og forståeligt budskab i en overskrift.
Skabeloner for informationsoverskrifter
Hovedoverskrifter i informationsskabeloner skal kategorisere og oplyse om informationen i teksten. Det sker ved at bruge navneord (nøgleord), der beskriver tekstens vigtigste emne.
- Emne informationsoverskrift
- Emnesammenhængsoverskrift
- Kommando informationsoverskrift
- Spørgsmål informationsoverskrift
- Du informationsoverskrift
Emne informationoverskrift
Emneoverskrift er den grundlæggende hovedoverskrift for informationsskabeloner og -tekster. Den bruger et navneord (nøgleord) til at beskrive teksten.
Skabelon for emneoverskrift: Emne ____________ (udfyld selv)
- Emne angives med et emneord, som er et navneord om en ting, aktivitet, person, virksomhed, institution, sted eller andet
Eksempel:
Flere eksempler på emneoverskrifter:
- Frivillig
- Kirkekontor
- Kirke
- Sognepræst
Emne-i-kontekst informationsoverskrift
Denne overskrift knytter emnet til en specifik sammenhæng.
Skabelon for emnesammenhængsoverskrift: Emne __________ (udfyld selv) omstændighed______________ (udfyld selv)
- Emne angives med et emneord, som er et navneord om en ting, aktivitet, sted eller andet
- Omstændighed er den situation, som emnet findes i
Eksempel:
Flere eksempler på emneoverskrifter:
- Frivillig i kirken
- Frivillig i Bistrup Kirke
- Kirkekontor i Nr. Bjert Kirke
Kommando informationsoverskrift
En kommandooverskrift skrives i bydemåde og giver en lodret ordre til læserne. En lodret ordre sender et klart og utvetydigt budskab, som ikke efterlader læsere i tvivl om, hvad de bør gøre. Folk er generelt mere tilbøjelige til at følge end ordre end ikke.
Skabelon for kommandooverskrift: Bydemåde ______________ (udfyld selv) emne_____________ (udfyld selv)
- Bydemåde er den obligatoriske begyndelse på kommando-overskrift
- Emne er den handling, aktivitet, mekanisme eller andet som teksten handler om
Eksempel:
Flere eksempler på kommandooverskrifter
- Bliv frivillig i kirken
- Bliv frivillig i Bistrup Kirke
- Tilmeld konfirmation
- Tilmeld konfirmation i Bistrup Kirke
Spørgsmål informationsoverskrift
Overskriften er formuleret som et spørgsmål til læseren. Folk reagerer som regel på spørgsmål, der stilles til dem. Spørgsmål sætter tanker i gang. Der er et element af teaser-effekt i spørgsmålsoverskrifter, eftersom læsere skal læse teksten for at få svaret på spørgsmålet.
Skabelon for spørgsmålsoverskrift: Spørgsmål ______________ (udfyld selv) emne_____________ (udfyld selv)
- Spørgsmål er den obligatoriske begyndelse på derfor-overskrift
- Emne beskriver det, som foregår
- Spørgsmålstegn udgør den oblikatoriske afslutning på overskriften
Eksempel:
Flere eksempler på spørgsmålsoverskrifter:
- Hvorfor ikke blive frivillig i Bistrup Kirke?
- Hvor mange piber har orglet i Kristkirken?
- Hvad er åbningstiderne for kirkekontoret?
Du informationsoverskrift
En du-overskrift tiltaler læseren direkte. At skrive du i overskriften er begyndelsen på “en samtale” med læseren. Formålet er at læseren genkender sig selv i overskriften og involveres i teksten.
Skabelon for du-overskrift: Du ______________ (udfyld selv) emne_____________ (udfyld selv)
- Du er det obligatoriske og genkendelige ord i du-overskrift
- Emne er den handling, aktivitet, mekanisme eller andet som teksten handler om
Eksempel:
Flere eksempler på du-overskrifter
- Du kan gøre en forskel som frivillig i kirken
- Du kan gøre en forskel som frivillig i Bistrup Kirke
- Du kan besøge kirkekontoret mellem kl. 9-13
- Det kan konfirmation betyde for dig
Skabeloner for nyhedsoverskrifter
Hovedoverskrifter i nyhedsskabeloner skal formidle oplevelse af en fortælling om noget der er sket, sker eller skal ske. Det foregår ved, at nyhedsskabeloners hovedoverskrifter formuleres som en komplet sætning med en aktør (grundled), en handling (udsagnsled) og et muligt objekt for handlingen (genstgandsled). Et kendetegn for nyhedsoverskrifter er med andre ord, at der er et aktivt udsagnsord i overskriften, ensbetydende med, at der sker noget.
- Klassisk nyhedsoverskrift
- X-lang nyhedsoverskrift
- Kolon nyhedsoverskrift
- Teaser nyhedsoverskrift
- Detalje nyhedsoverskrift
- Du nyhedsoverskrift
- Metafor nyhedsoverskrift
- Målgruppe nyhedsoverskrift
Klassisk nyhedsoverskrift
Grundoverskriften – den mest udbredte og som regel mest effektive hovedoverskrift – for nyheder. Overskriften fortæller historien aktivt, ligepå og uden omsvøb.
Skabelon for klassisk nyhedsoverskrift: Nogen ____________ (udfyld selv) gør______________ (udfyld selv) noget_____________ (udfyld selv)
- Nogen er en aktør, fx regering, CEO, organisation, kendt person
- Gør er et aktivt udsagnsord, fx åbner, beslutter, afviser, starter
- Noget er genstanden for handlingen, fx lovgivning, handel, musik
Eksempel:
Flere eksempler på klassiske nyhedsoverskrifter:
- 8.-klasser indsamler stort beløb til Vamdrup Kirkes julehjælp
- Kristkirken indfører billetsystem til gudstjenester
X-lang nyhedsoverskrift
Samme struktur som klassisk nyhedsoverskrift, men ekstra lang. Klassisk overskrift er maksimalt 55 tegn. Ekstra lang overskrift kan være op til 200 tegn og udgør en hel eller flere sætninger. Formålet er at differentiere teksten og signalere, at teksten er mere udførlig, grundig og velskrevet end andre nyhedstekster.
Skabelon for x-lang nyhedsoverskrift: Nogen ____________ (udfyld selv) gør______________ (udfyld selv) noget_____________ (udfyld selv) X 2
- Nogen er en aktør, fx menighedsråd, præst, kirkeminister, korleder
- Gør er et aktivt udsagnsord, fx åbner, beslutter, afviser, starter
- Noget er genstanden for handlingen, fx kirke, lovgivning, menighed
- x 2 – det vil sige + ny sætning
Eksempel:
Eksempler på ekstralange nyhedsoverskrifter
- Kristkirken indfører billetsystem til gudstjenester og skærper samtidig coronakontrol i kirken
- Kendt kunstner skal udsmykke kapel i Aarhus Domkirke, prisen er 2 millioner kroner og arbejdet ventes færdigt i maj 2022
Kolon nyhedsoverskrift
Teknisk er denne overskrift simpel: Sæt et emneord med kolon foran en klassisk nyhedsoverskrift. Emneordet sætter overskriften i sammenhæng. Emneordet kan også være en aktør eller meningsdanner: Overskriften siger, hvad denne gør eller mener.
Skabelon for kolonoverskrift: Emneord: ___________ (udfyld selv) Nogen ________(udfyld selv) gør_______udfyld selv) noget________ (udfyld selv)
- Emneord + kolon er det emne, den anledning eller den aktør, som sagen drejer sig om
- Nogen er en aktør, fx menighedsråd, præst, kirkeminister, korleder
- Gør er et aktivt udsagnsord, fx åbner, beslutter, afviser, starter
- Noget er genstanden for handlingen, fx kirke, lovgivning, menighed
Eksempel:
Eksempler på kolonoverskrifter
- Bispevalg: Provst Thomas Reinholdt Rasmussen ny biskop i Aalborg Stift
- Kirkegårdssag: Beslutning om udvidelse blev udsat fire gange
Teaser nyhedsoverskrift
Overskriften tilbageholder information og stikker til nysgerrigheden hos læserne, som er nødt til at klikke og læse teksten for at løse gåden om den uudtalte oplysning.
Skabelon for teaser-overskrift: Nogen ____________ (udfyld selv) gør______________ (udfyld selv) noget_____________ (udfyld selv)
- Nogen er en unavngiven aktør, fx menighedsråd, præst, kirkeminister, korleder
- Gør er et aktivt udsagnsord, fx åbner, beslutter, afviser, starter
- Noget er genstanden for handlingen, fx kirke, lovgivning, menighed
Eksempel:
Eksempler på teaser-overskrifter
- Kendt kunstner skal skabe altertavle til ny kirke
- Af denne grund indfører Kristkirken billetsystem til gudstjenester
- Denne person blev overraskende hovedperson ved Bistrupkirkens 50 års jubilæum
- Så mange millioner vil det koste at udvide Nr. Bjert sogns kirkekontor
Detalje nyhedsoverskrift
Overskriften indeholder og fokuserer på en sigende detalje og fortæller “det store” gennem “det små”. Små konkrete ting er ofte lettere at forholde sig til og forstå end store abstrakte ting. Det er detaljeoverskriftens styrke.
Skabelon for detaljeoverskrift: Detalje ____________ (udfyld selv) btyder______________ (udfyld selv) noget_____________ (udfyld selv)
- Detalje er en lille aktiv ingrediens i en større sag
- Betyder er et aktivt udsagnsord om detaljen
- Noget er sammenhængen eller genstanden for detaljer
Eksempel:
Eksempler på detaljeoverskrifter
- Fransk ulykkesfly var kun 16 minutter i luften, før det styrtede
- Morgenstund har guld i mund er bare en af de salmer, du snart kan synge udendørs hver onsdag ved Hørsholm Kirke
- En løs møtrik er skyld i meget postyr i sagen om forkerte ringetider i Aalestrup Kirke
Du nyhedsoverskrift
Overskriften taler direkte til læseren og tilstræber at involvere denne i nyhedshistorien (Se også du-overskrift for informationsskabeloner).
Skabelon for du-overskrift: Du … gør______________ (udfyld selv) noget__________ (udfyld selv) i forhold til emne _________ (udfyld selv)
- Du er det obligatoriske tiltaleord i overskriften
- Gør er et aktivt udsagnsord
- Noget er genstanden for aktiviteten
- Emne er sammenhængen eller nyheden
Eksempel:
Eksempler på du-overskrifter
- Nu kan du synge morgensang sammen med andre udendørs hver onsdag ved Hørsholm Kirke
- Immanualskirken fylder 90, og du er indbudt til fødselsdagsfesten
Metafor nyhedsoverskrift
Overskriften indeholder ord eller et ordbillede med dobbelt betydning. Du leger med ord og skaber billeder og mentale referencer i læsernes hoveder.
Skabelon for metaforoverskrift: Metafor ____________ (udfyld selv) emne_____________ (udfyld selv)
- Metafor er en billedlig forestilling om en aktivitet eller emne, genkendelig ved sammenfald mellem ord (ordspil)
- Emne er den sag, som nyheden drejer sig om
Eksempel:
Eksempler på metaforoverskrifter
- Billet til kirken – … og har du ingen, så må du gå!
- Nogen har klokket i det, men ingen ved hvem, i sagen om forkerte ringetider i Paarup Kirke
- Når det regner på præsten …, siger man, men i denne sag drypper det på andre end degnen
Målgruppe nyhedsoverskrift
Denne type overskrift nævner og refererer til en bestemt gruppe blandt læserne og indikerer, at nyheden har særlig interesse for dem.
Skabelon for målgruppeoverskrift: Målgruppe ____________ (udfyld selv) betyder______________ (udfyld selv) noget_____________ (udfyld selv) i forhold til sag ___________ (udfyld selv)
- Målgruppe er en bestemt, afgrænset del af den samlede læserkreds
- Betyder er et udsagnsord, der relaterer målgruppen til nyheden
- Noget er betydningen for målgruppen
- Sag er det emne eller den nyhed, som det handler om
Eksempel:
Eksempler på målgruppeoverskrifter
- Hensyn til ældre og udsatte får Kristkirken til at indføre billetsystem til gudstjenester
- Unge kan se frem til tætpakket program i Skagen Kirkes vintersæson 2022
- Avanceret lydanlæg tager kampen op med dårlig akustik i Dalby Kirke og giver hørehæmmede nye muligheder for at høre præstens ord
Skabeloner for indbliksoverskrifter
Hovedoverskrifter i indbliksskabeloner skal formidle viden om og forståelse af en organisations identitet, formål, praksis og “brand”. Det sker ved at benytte et antal formidlingsteknikker, der ved beskrivelser af konkrete aspekter af organisationens virke åbner læseres øjne for en dybere forståelse af organisationens underliggende værdier og dybere væsen, samtidig med at der udpeges sammenhænge, som findes, men ikke umiddelbart fremgår af fx den løbende nyhedsformidling.
- Tal indbliksoverskrift
- Sådan indbliksoverskrift
- Derfor indbliksoverskrift
Tal indbliksoverskrift
Taloverskrift knytter sig til indbliksskabelonen tal. En taloverskrift bærer et løfte om, at teksten er af en bestemt længde og er hurtig at overskue, fordi læsere får at vide, hvor mange emner, der beskrives i teksten.
Skabelon for taloverskrift: Antal _______ (udfyld selv) ting______________ (udfyld selv) beskrivelse_____________ (udfyld selv)
- Tal er et ciffer, som angiver antallet af ting eller emner, der omtales i teksten, fx 3, 5 eller 7. Ulige tal er mere effektive end lige tal. Tal kan godt være store og tocifrede
- Ting er det emne, som teksten handler om
- Beskrivelse er genstanden for handlingen, fx kirke, tro, salmer, aktivitet, Bibel, bøn, menighed
Eksempel:
Eksempler på taloverskrifter
- 3 ting du kan gå til med dit barn i kirken
- 4 grunde til at jeg beder aftenbøn
- 5 ting du måske ikke lægger mærke til på altertavlen i Paarup Kirke
- 3 salmer jeg altid forbinder med påske
- 7 steder i Det nye Testamente, hvor Jesus taler om nåde
- 5 grunde til at gå i kirke
- 3 skriftsteder jeg vender tilbage til og læser igen og igen
Sådan indbliksoverskrift
Sådanoverskrift knytter sig til indbliksskabelonen sådan. Sådanoverskrifter giver løfter til læserne om instruktion eller forklaring på, hvordan noget foregår, eller hvordan læsere selv kan gøre.
Skabelon for sådanoverskrift: Sådan ______udsagnsord ______________ (udfyld selv) emne_____________ (udfyld selv)
- Sådan er den obligatoriske begyndelse på sådan-overskrift
- Udsagnsord beskriver det, som foregår
- Emne er den handling, aktivitet, mekanisme eller andet som teksten handler om
Eksempel:
Eksempler på sådanoverskrifter
- Sådan foregår det, når du går til nadver
- Sådan fungerer automatikken, når Hillerslev Kirkes klokker ringer morgen og aften
- Sognepræst Schwartz Nielsen: Sådan får jeg idéer til mine prædikener
- Sådan planlægges julens gudstjenester
Derfor indbliksoverskrift
Derforoverskrift knytter sig til indbliksskabelonen derfor. Derforoverskrifter lover læserne forklaringer på, hvordan noget hænger sammen.
Skabelon for derforoverskrift: Derfor udsagnsord ______________ (udfyld selv) emne_____________ (udfyld selv)
- Derfor er den obligatoriske begyndelse på derforoverskrift
- Udsagnsord beskriver det, som foregår
- Emne er den ting, handling, aktivitet, mekanisme eller andet som teksten handler om
Eksempel:
Eksempler på derforoverskrifter
- Derfor beder præsten menigheden om at rejse sig op
- Derfor har kirker et våbenhus
- Derfor hælder præsten ved dåben vand på barnets hoved
- Derfor tager mænd hatten af i kirken, men ikke kvinder
- Derfor vender præsten nogle gange ryggen til menigheden
Skabeloner for resultatoverskrifter
Hovedoverskrifter i resultatskabeloner skal præsentere et produkt eller en tjeneste på en attraktiv måde. Det sker ved at nævne og betone konkret værdi, udbytte og fordele for læseren i forhold til det produkt eller den tjeneste, som teksten omhandler.
- Fordel resultatoverskrift
- Målgruppe resultatoverskrift
- Følelse resultatoverskrift
- X-lang resultatoverskrift
Fordel resultatoverskrift
Fordelsoverskrift skaber interesse hos målgruppen ved at fremhæve udbytte og fordele, der knytter sig til et produkt eller en tjeneste.
Skabelon for resultatoverskrift: Bydemåde_________(udfyld selv) tilbud ____________ (udfyld selv) og opnå udbytte eller fordel______________ (udfyld selv)
- Bydemåde er et aktivt udsagnsord i kommando-form, fx kom, vær med, deltag, få, tag, gå
- Tilbud er navnet på den aktivitet, begivenhed eller arrangement, som teksten har til formål at gøre reklame for og “sælge”
- Udbytte eller fordel er den konkrete værdi, som deltagere typisk kan forvente at få, hvis de vælger at deltage i aktiviteten
Ved fordelsoverskrift er det vigtigt at overskriften nævner både navnet på aktiviteten og fordelen, der knytter sig til den og ikke kun en af delene.
Eksempel:
Eksempler på fordelsoverskrifter:
- Gå til babysalmesang og syng dig glad med dit barn
- Tag med på opdagelsesrejse ind i Biblen 2021
- Få ro og klarhed i en samtale med din præst
Målgruppe resultatoverskrift
Målgruppeoverskrift nævner og refererer til en bestemt gruppe blandt læserne og indikerer, at et et produkt eller tilbud har særlig interesse for denne gruppe.
Skabelon for målgruppeoverskrift: Målgruppe ____________ (udfyld selv) fordel______________ (udfyld selv) aktivitet_____________ (udfyld selv)
- Målgruppe er en bestemt, afgrænset del af den samlede læserkreds
- Fordel er et det udbyttte, der stilles i udsigt
- Aktivitet – ved at deltage i arrrangement, tjeneste eller tilbud
Eksempel:
Eksempler på målgruppeoverskrifter
- Mor eller far til baby under 1 år? Så er babysalmesang måske noget for dig?
- Kan du drible bedre end de fleste? Så er Kingo Cup 2022 lige noget for dig!
- Læser du Biblen? Læs den sammen med andre og få dybere forståelse af, hvad Biblen egentlig siger
Følelse resultatoverskrift
Forskning viser, at folk reagerer på tilbud ud fra følelser snarere end ud fra forstand. Prøv i overskrifter for tilbud at knytte an til et følelsesmæssigt aspekt.
Skabelon for følelsesoverskrift: Følelse? ____________ (udfyld selv) fordel______________ (udfyld selv) aktivitet_____________ (udfyld selv)
- Følelse? er en emotionel faktor i forhold til arrangement eller tilbud
- Fordel er et det udbyttte, der stilles i udsigt
- Aktivitet – ved at deltage i arrrangement, tjeneste eller tilbud
Eksempel:
Eksempler på følelsesoverskrifter
- Træt af at drikke kaffen alene? Bliv medlem af Tirsdagshygge i Kingos Kirke
- Meningsfuld fritid? Hvad med at synge sammen med os i Dalby Kirkes kirkekor
- Ensom og plaget af sorg? Kom med i sjælesorgsgruppen i Taulov Kirke
X-lang fordelsoverskrift
Samme struktur som fordelsoverskrift, men ekstra lang. Formålet er at beskrive arrangement mere grundigt og gøre tilbuddet yderligere attraktivt.
Skabelon for resultatoverskrift: Bydemåde_________(udfyld selv) tilbud ____________ (udfyld selv) og opnå udbytte eller fordel______________ (udfyld selv)
- Bydemåde er et aktivt udsagnsord i kommando-form, fx kom, vær med, deltag, få, tag, gå
- Tilbud er navnet på den aktivitet, begivenhed eller arrangement, som teksten har til formål at gøre reklame for og “sælge”
- Udbytte eller fordel er den konkrete værdi, som deltagere typisk kan forvente at få, hvis de vælger at deltage i aktiviteten
Eksempel:
Eksempler på ekstralange fordelsoverskrifter:
- Gå til babysalmesang med dit barn og lad barnet opleve salmer og rytmer i trygge rammer sammen med andre børn
- Få talt ud om hvad der tynger dig og få ny ro og klarhed i en samtale med din præst
- Kom og få en snak, godt samvær og et gladt ugentligt grin sammen med en flok mænd, som glæder sig til at få en ny kammerat
Se også
Se også
- Andre elementskabeloner
Kontakt Skriveskabeloner.dk hvis du har spørgsmål om skabelonen eller ønsker information om, hvordan du kan indarbejde denne skabelon i din organisation eller virksomheds skriveprocesser. Vi er også behjælpelige med teknisk ekspertice, hvis du ønsker at indarbejde skabelonen med blueprint, master eller template.