Skabelon for instruktion (“hvordan?”) eller forklaring (“hvorfor?”)
Populærformidling af vigtige og ofte store og komplekse emner. Brug skabelonen til at give svar på de spørgsmål, som folk stiller, fx om din organisation
Navn | Kategori | Formål |
---|---|---|
Sådan/derfor | Indbliksskabelon | Instruktion eller forklaring |
Volumen | Læsetid | Beskrivelse |
---|---|---|
1.000-2.000 tegn inklusiv mellemrum. | 2-4 minutter | En enkel skabelon til at besvare spørgsmål, som ofte stilles om store, komplekse emner - spørgsmål som ofte IKKE bliver besvaret eller besvares i lange, tunge, utilgængelige tekster |
Intro
Skabelonen leverer rammen til tekster, der forklarer uden at være belærende, og instruerer uden at være tekniske.
Som andre indbliksskabeloner (Funfact, Nedtælling, Tal) “leger” denne skabelon viden, indsigt og forståelse ind hos læserne.
Formel og indholdsmæssig opbygning
Opbygning af skabelon Sådan/derfor er enkel. Du præsenterer emnet i første afsnit og bruger de efterfølgende 5-9 afsnit til at uddybe det.
Skabelonens form er derfor meget fri. Skabelonen defineres og er genkendelig i kraft af den obligatoriske overskrift, som altid indledes med sådan eller derfor.
- Emne
- Uddyb
- Uddyb
- og så videre …
Hovedoverskrift
Sådanoverskrift – Læs mere
Derforoverskrift – Læs mere
Anvendelse
Skabelonen bruges til at give indblik og indsigt i ting, emner, forhold og problemstillinger, som normalt enten beskrives indforstået eller slet ikke beskrives. Der findes en stor nysgerrighed og videbegærlighed i din målgruppe i forhold til dybere emner og problemstillinger, om din organisation, som skabelonen er et skriveværktøj til at imødekomme.
Skabelonens styrker
En af skabelonens styrker er dens “dåseåbnereffekt” eller tiltrækningskraft i forhold til læsere, der imod deres egen forventning drages mod at læse om emner, som de ikke troede, de var interesserede i.
Din udfordring
Opgaven med at bestemme tekstens opbygning, udtryk og generelle indhold klares af skabelonen. Din udfordring er det specifikke indhold.
Som skribent kan du med denne skabelon fokusere al din opmærksomhed og energi på den virkelige udfordring:
En del af de emner, der ligger åbne for sådan/derfor- skabelonen behandles i dag i ofte lange og tunge tekster, der har svært ved at appellere til læserne.
Din udfordring er – ved hjælp af skabelonen – at formidle det samme stof i den mere åbne, tilgængelige og populære form, som skabelonen anviser, uden at forfladige eller nedværdige stoffet.
Tips
- Brug brainstorm til at finde emner og stof til s¨dan/derfortekster
- Formen er ret fri, men husk at skrive tekster med korte afsnit, der hver omhandler en afgrænset ting
- S¨dan/derfortekster er rimeligt tidsløse, så skriv gerne 2-3 sådan- eller derfortekster ad gangen, men udgiv dem ikke samtidigt. Spred dem over en periode, så læserne ikke overfordres med samme type tekster
Succeskriterier
En sådan- eller derfortekst er en succes, hvis
- Din tekst har en overskrift, der indledes med det obligatoriske sådan eller derfor
- Den beskriver og behandler et seriøst emne på en seriøs måde, men i en tilgængelig og populær form
- Den har en fri, men alligevel genkendelig form
- Generelt overholder mindst 80 procent af skabelonkravene
Master for indbliksskabelon Sådan/derfor
Eksempler
Sådan vælger præsten salmerne til gudstjenesten
Derfor blev denne dåb til en oplevelse, jeg aldrig glemmer
Se også
- Andre brandingskabeloner
Kontakt Skriveskabeloner.dk hvis du har spørgsmål om skabelonen eller ønsker information om, hvordan du kan indarbejde denne skabelon i din organisation eller virksomheds skriveprocesser og kommunikation. Vi er også behjælpelige med teknisk ekspertice, hvis du ønsker at indarbejde skabelonen i dit content management system.